Publikacje | prof. Elżbieta Aranowska

PROF. DR HAB. ELŻBIETA ARANOWSKA

ul. Wóycickiego 1/3, budynek 14
01-938 Warszawa

Zainteresowania badawcze

Teoria i praktyka pomiaru w psychologii (w tym: Koncepcja metodologii tzw. pomiaru rozmytego zjawisk społecznych), logika indukcji na poziomie wnioskowania statystycznego, zaawansowane metody statystyczne.
 

Dydaktyka | Publikacje | Projekty badawcze | Konferencje

 

 
PUBLIKACJE
Książki
  • Szymańska, A., Aranowska, E. (2016). Błąd w wychowaniu. W stronę weryfikacji teorii Antoniny Guryckiej [Mistake in upbringing. Towards a verification of Antonina Gurycka’s theory]. Warszawa: Liberi Libri.
  • Aranowska, E., Rytel, J., Szymańska, A. (2015). Kwestionariusz Agresji Bussa-Perry’ego: Trafność, rzetelność i normy [The Aggression Questionnaire of Buss-Perry: Accuracy, reliability and norms]. Warszawa: Instytut AMITY.
  • Aranowska, E., Goszczyńska, M. (red). (2006). Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Józefowi Kozieleckiemu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Aranowska, E. (1996). Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii. Teoria i praktyka. Warszawa: Studio 1.
  • Aranowska, E. (red). (1992). Wybrane problemy metodologii badań. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Rozdziały w książkach
  • Aranowska, E. (w druku). Nadzieja w modlitewniku Gertrudy. W: A. Andrzejuk (red.)
  • Aranowska, E., Rytel, J. (2011). Psychometrical properties of The Buss-Perry Agression Questionnnaire. W: J. F. Terelak, Z. Majchrzyk (red.), Psychology of aggression: Selected issues (s. 217-243). Warszawa: Wydawnictwa UKSW.
  • Aranowska, E. (2010). Psychologiczna motywacja działań wyrażanych przez treści modlitw Gertrudy. W: B. Listkowska, A. Andrzejuk (red.), Gertruda Mniszkówna i jej modlitwy (s. 27-46). Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  • Aranowska, E.,  Rytel, J. (2009). Values Determining Social Skills in Adolescents Addicted to Alcohol. W: W. Zagórska, J. Cieciuch, D. Buksik (red.), Axiological aspects of development in youth (s. 99-129). Warszawa: Wydawnictwa UKSW.
  • Aranowska, E. (2006). Biologiczne ryzyko uzależnień. Kilka refleksji metodologicznych. W: E. Aranowska, M. Goszczyńska (red.), Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności (s. 339-359). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Aranowska, E. (2004). Testy porównań kontrastów parametrów dla powtarzanych pomiarów. W: G. E. Kwiatkowska (red.), Wybrane zagadnienia psychologii współczesnej (s. 17-27). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Aranowska, E., Rogowski, P. (2002). Wybrane modele skalowania jednowymiarowego do badania wrażeń słuchowych. W: A. Rakowski (red.), Kształtowanie i percepcja sekwencji dźwięków muzycznych (s. 221-241). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
  • Aranowska, A., Witkowski, P., Zieliński, P. (2002). Wpływ koloru otoczenia I stanu emocjonalnego słuchaczy na percepcję muzyki. W: A. Rakowski (red.), Kształtowanie i percepcja sekwencji dźwięków muzycznych (s. 245-272). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
  • Aranowska, E., Wattson, M., Wrotecki, P. (2002). Kliniczna charakterystyka zmian osobowości osób uzależnionych od alkoholu. W: A. Grochowska (red.), Wokół psychologii osobowości (s. 75-96). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
  • Aranowska, E. (2000). Kilka refleksji o nauce, języku i psychologii teoretycznej. W: Człowiek – muzyka – psychologia (s. 97-107). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (1993). Wprowadzenie do analizy trendów jako metody badania dynamizmu zjawisk psychologicznych. W: E. Aranowska (red.), Wybrane zagadnienia metodologii badań w psychologii. Seria: Psychologia Matematyczna (s. 23-45). Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
  • Aranowska, E. (1992). Wskaźnik ważności wyboru i test istotności różnic między parami tych wskaźników. W: E. Aranowska (red.), Wybrane problemy metodologii badań (s. 182-191). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Aranowska, E., Ciok, A. (1992). Związki między zmiennymi w interpretacji analizy składowych głównych i analizy korespondencji. W: E. Aranowska (red.), Wybrane problemy metodologii badań (s. 133-168). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Aranowska, E., Chachaj, L., Morawski, J. (1989). Three versions of alcoholism: MAST, SADD, RDC. W: A. Piotrowski, S. Leder, B. Gawrońska (red.), Alcoholism and other Dependencies (s. 195-203). Warszawa: Polish Psychiatric Association.
  • Aranowska, E. (1988). Wskaźniki bliskości dowolnej krzywej do krzywej modelowej. W: J. Brzeziński, T. Marek, C. Noworol (red.), Metodologiczne problemy psychometrii. Seria: Psychologia Matematyczna (s. 99-114). Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
  • Aranowska, E. (1987). Elementy zastosowań modelu wielowymiarowej analizy wariancji (MANOVA) w badaniach psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Wielozmiennowe modele statystyczne w badaniach psychologicznych (s. 113-151). Warszawa-Poznań: PWN.
  • Aranowska, E. (1976). Wyrównanie postaw emocjonalnych jako proces stochastyczny. W: Z. Zaborowski (red.), Stosunki międzyludzkie (s. 112-121). Wrocław: Ossolineum.
Artykuły
  • Szymańska, A., Aranowska, E. (2021). Parental stress and indifference and the parent's withdrawal from the relationship with their child: A structural approach. Psychiatria Polska55(3), 675-699. 
    https://doi.org/10.12740/PP/115967
  • Szymańska, A., Aranowska, E. (2019). Parental stress in the relationship with the child and personality traits that parents shape in their children. Early Child Development and CareDOI: 10.1080/03004430.2019.1611569
  • Szymańska, A., Aranowska, E. (2019). The child’s “difficult” temperament and its relation with parental stress in groups of parents bringing up boys and girls ["Trudny" temperament dziecka i jego związek ze stresem rodzicielskim w grupach rodziców wychowujących chłopców i dziewczynki]. Psychiatria Polska, 53(2), 399–417.
  • Szymańska, A., Aranowska, E., Torebko, K. (2017). Błędy wychowawcze popełniane przez rodziców a rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym [Parental mistakes and the development of emotional competencies of children in early school age]. Studia z Teorii Wychowania, 4(21), 161–194.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (2013). Kontrowersje wokół rzetelności jako pojęcia psychometrycznego. Przegląd Psychologiczny, 56(1), 29-43.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (2012). Struktura czynnikowa Kwestionariusza Agresji Bussa i Perry’ego w populacji polskiej. Studia Psychologica, 12(2), 135-151.
  • Aranowska, E. (2010). Nadzieja w modlitewniku Gertrudy. Fides et Ratio, 1(1), 80-89.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (2010). Wielowymiarowa analiza wariancji - MANOVA. Psychologia Społeczna, 5, 2-3(14), 117-141.
  • Aranowska, E., Manturzewska, M., Rogowski, P. (2007). New method for the estimation of individual judgements in psychoacoustical experiments. Archives of Acoustics, 32, 3, 729-736.
  • Aranowska, E., Galińska, E. (2004). Metodologiczne podstawy analizy stylu komunikacji muzycznej. Przegląd Psychologiczny, 47, 4, 327-344.
  • Aranowska, E., Brustman, A. (2004). Uwarunkowania osobowościowe alkoholizmu. Studia Psychologica, 5, 207-231.
  • Aranowska, E. (2001), Plany badawcze w psychologii, a ocena siły zależności między mierzalną zmienną zależną a niezależną. Zeszyty Naukowe, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Suwalsko – Mazurskiej, 3, 39-52.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (2000). Nowe ujęcie problematyki mocy testów statystycznych. Przegląd Psychologiczny, 43, 1, 29-38.
  • Aranowska, E., Rogala, T. (1998). The sound spectrum of upright pianos and its relation to the sound quality. ACUSTICA - Acta Acustica, 84, 1, 129-135.
  • Aranowska, E., Sławińska, J., Witkowska-Ulatowska, H. (1997). Obecność objawów depresji wśród młodzieży akademickiej. Lęk i Depresja, 2, 1, 13-26.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (1997). Model analizy niesymetrycznych relacji danych - DEDICOM. Przegląd Psychologiczny, 40, 3/4, 261-265.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (1997). Istotność statystyczna - co to naprawdę znaczy? Przegląd Psychologiczny, 40, 3/4, 249-260.
  • Aranowska, E., Mieszalski, S., Morawski, J., Morawska, E. (1996). Program wychowania w trzeźwości „Dziękuję, nie”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 4, 14-18.
  • Aranowska, E., Sławińska, J. (1996). Rozpowszechnienie używania alkoholu wśród młodzieży. Problemy Alkoholizmu, 479, 2, 4-7.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (1996). Statistical significance - What does really mean? Polish Psychological Bulletin, 27, 3, 263-272.
  • Aranowska, E. (1996). W-Aranowska’s measures of importance and significance of choices. Polish Psychological Bulletin, 27, 3, 251-262.
  • Aranowska, E., Sławińska, J. (1994). Struktura obrazu siebie u studentów a używanie alkoholu. Psychologia Wychowawcza, 37, 5, 418-430.
  • Aranowska, E., Rytel, J. (1994). Metodologiczne problemy psychologii poznawczej. Przegląd Psychologiczny, 37, 1-2, 149-157.
  • Aranowska, E., Mieszalski, S., Morawski, J., Sobczyk, E. (1993). Program wychowania w trzeźwości pt. „Dziękuje-NIE”. Alkoholizm i Narkomania, 14, 62-85.
  • Aranowska, E., Sławińska, J. (1992). Nasilenie konfliktów a intensywność używania alkoholu wśród studentów. Psychologia Wychowawcza, 35, 2-3, 156-168.
  • Aranowska, E., Eliasz, A. (1990). Metoda pomiaru potrzeby osiągnięć młodzieży i ich rodziców. Psychologia Wychowawcza, 5, 345-356.
  • Aranowska, E., Morawski, J., Chachaj, L. (1990). Trzy aspekty alkoholizmu. Przegląd psychologiczny, 2, 427-437.
  • Aranowska, E. (1985). Decisional Aspects of Formation of Scientific Teams. A Theoretical Model. Science of Science, 5, 3-4, 287-301.
  • Aranowska, E. (1980), Model formalny funkcjonowania zespołów naukowo-badawczych. Biblioteka Instytutu Polityki Naukowej, Postępu Technicznego i Szkolnictwa Wyższego, 152. [Nieopublikowana praca doktorska].
  • Aranowska, E. (1979). Struktura planowania działalności badawczej. Zagadnienia Naukoznawstwa, 59, 4.
  • Aranowska, E. (1978). Problem of the relation between a dual random variable and one-dimensional values. Polish Psychological Bulletin, 3.
  • Aranowska, E. (1978). Podstawy wyboru efektywnych badań naukowych. Prakseologia, 67, 3, 167-179.
PROCEEDINGS – RECENZOWANE
  • Aranowska, E., Rogowski, P. (2007). Aktywność muzyczna a spoczynkowe progi słyszenia kandydatów na Wydziale Reżyserii Dźwięku. 54 – te Otwarte Seminarium z Akustyki, Oddział w Rzeszowie PTA, Instytut Fizyki, Instytut Techniki Uniwersytet Rzeszowski, Komitet Akustyki PAN, 128-129.
  • Aranowska, E., Manturzewska, M., Rogowski, P. (2006). Nowa metoda szacowania wyrazistości ocen subiektywnych w badaniach psychoakustycznych. 53 – cie Otwarte Seminarium z Akustyki, Oddział w Krakowie PTA, Katedra Mechaniki i Wibroakustyki, WIMiR, Akademia Górniczo-Hutnicza, Komitet Akustyki PAN, 185-190.
  • Aranowska, E., Pałosz, P. (2004). Relacje między preferencjami muzycznymi a percepcją muzyki. 51–sze Otwarte Seminarium z Akustyki, Oddział Gdański PTA, Instytut Fizyki Doświadczalnej Uniwersytet Gdański, Akademia Marynarki Wojennej, Politechnika Gdańska, 269-272.
  • Aranowska, E., Rakowski, A., Rogowski, P. (2003). Perception of selected musical intervals in full frequency range. Proc. ESCOM Triennial Conference, Hanover, 425-428.
  • Aranowska, E., Rogowski, P. (2003). Problem liczby replikacji w procedurach psychoakustycznych stałego bodźca w układzie 2AFC. Weryfikacja eksperymentalna. 50-te Otwarte Seminarium z Akustyki, Oddział Górnośląski PTA, Instytut Fizyki Politechniki Śląskiej, Komitet Akustyki PAN, Gliwice, 347-352.
  • Aranowska, E. (2002). Testy porównań kontrastów parametrów dla powtarzanych pomiarów. 49-te Otwarte Seminarium z Akustyki, Polskie Towarzystwo Akustyczne, Komitet Akustyki PAN, IPPT PAN, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 299-304.
  • Aranowska, E., Rogowski, P. (2000). Problem liczebności próby w eksperymentach psychoakustycznych metodą 2-AFC. 47-e Otwarte Seminarium z Akustyki, Instytut Fizyki, Instytut Techniki WSP Rzeszów, PTA, Komitet Akustyki PAN, Rzeszów, 617-622.
  • Aranowska, E., Rogowski, P. (1999). Problem liczebności próby w eksperymentach psychoakustycznych metodą dostrajania. 46-te Otwarte Seminarium z Akustyki, AGH Kraków, PTA, Komitet Akustyki PAN, Kraków, 157-160.
  • Aranowska, E., Kiuiła, I., Rogowski, P., Rakowski, A. (1998). Badanie wrażenia wysokości dźwięków wiolonczeli i kontrabasu. 45-te Otwarte Seminarium z Akustyki, Instytut Akustyki UAM Poznań, PTA Komitet Akustyki PAN, Poznań, t. 1, 317-322.
  • Aranowska, E., Rogala, T. (1997). Użyteczność analizy skupień (Cluster Analysis) w psychoakustyce. 44-te Otwarte Seminarium z Akustyki, Polskie Towarzystwo Akustyczne, Komitet Akustyki PAN, Gdańsk, 113-116.
  • Aranowska, E., Rogowski, P. (1996). Zastosowanie teorii skalowania jednowymiarowego w psychoakustyce. Dwa modele konstrukcji skali przedziałowej. 43th Open Seminar on Acoustics, Polskie Towarzystwo Akustyczne, Instytut Fizyki Politechniki Śląskiej, Komitet Akustyki PAN, Gliwice, 77-84.
  • Aranowska, E., Rogala, T., Rogowski, P. (1995). Zastosowanie teorii skalowania jednowymiarowego Mokkena w badaniach nad percepcją w psychoakustyce. 42th Open Seminar on Acoustics, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa, 473-477.
  • Aranowska, E., Jaroszewski, A., Rogala, T. (1994). Współzależność błędu stałego i progu różnicy wysokości dźwięku. 41th Open Seminar on Acoustics, Instytut Telekomunikacji i Akustyki Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 343-347.
  • Aranowska, E., Rogala, T. (1993). Widmo dźwięku pianin i jego związek z jakością brzmienia. 40th Open Seminar on Acoustics, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa, 293-297.

 

Copyright © 2024 UKSW Wszelkie prawa zastrzeżone
Informacja o ciasteczkach