Opracowanie i upowszechnianie narzędzi diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną - obszar osobowościowy

Opracowanie i upowszechnianie narzędzi diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną
- obszar osobowościowy

Okres trwania projektu: 1.07.2018-30.11.2023
Wartość projektu: 8 106 036,50 zł
(środki europejskie: 6 831 767,56 zł, dotacja celowa: 1 274 268,94 zł)
Numer projektu: POWR.02.10.00-00-9003/17
Instytucja finansująca: Ministerstwo Edukacji Narodowej
 
Projekt realizowany w ramach konkursu nr POWR.02.10.00-IP.02-00-009/17 Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty Oś II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. 
 
 
OPIS PROJEKTU: 
W projekcie zostaną wytworzone narzędzia do wszechstronnej oceny funkcjonowania osobowościowego dzieci i młodzieży, w tym dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnościami, w modelu diagnozy funkcjonalnej, połączonej z dedykowanymi zestawami materiałów postdiagnostycznych w kompleksowym modelu bio-psycho-społecznym, zsynchronizowanym z klasyfikacją ICF. 
 
CEL: 
Celem projektu jest opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną dzieci i młodzieży w obszarze osobowościowym. Diagnoza zostanie oparta na autorskim modelu teoretycznym – Kołowym Modelu Metacech Osobowości, który powstał w Instytucie Psychologii UKSW. Wsparciem zostaną objęte wszystkie poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które podpisały Porozumienie z ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji). Opracowane zestawy narzędzi diagnostycznych będą wykorzystane do diagnozy dzieci i młodzieży w wieku od 0 do 25 lat, w tym uwzględnieni zostaną uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) i niepełnosprawnościami. Przygotowany zestaw narzędzi i materiałów będzie stanowił wsparcie dla specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli i specjalistów szkolnych.
 
EFEKTY: 
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które podpisały porozumienie z ORE otrzymają: 
  • zestaw narzędzi do wszechstronnej diagnozy funkcjonowania osobowościowego dzieci i młodzieży, 
  • dla pięciu okresów rozwojowych (od 0 do 25 lat),
  • ze specjalnymi wersjami dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami,
  • powiązany z zestawem materiałów postdiagnostycznych,
  • w paradygmacie analizy funkcjonalnej w modelu bio-psychospołecznym,
  • zsynchronizowany z klasyfikacją ICF.
 
ETAPY BADAŃ: 
W ramach realizacji projektu zostały zaplanowane cztery etapy badań: 
  1. dopracowanie koncepcji teoretycznej 
  2. badania pilotażowe – weryfikacja operacjonalizacji autorskiego modelu osobowości
  3. badania walidacyjne – ostateczna weryfikacja jakości pomiaru (w tym trafności i rzetelności) dla każdego okresu rozwojowego oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami
  4. badania normalizacyjne – przygotowanie empirycznych profili osobowości dzieci i młodzieży oraz tabel norm, dzięki którym możliwa będzie interpretacja wyniku badanej osoby w odniesieniu do populacji dzieci i młodzieży w danym okresie rozwojowym
Dodatkowo zostaną również opracowane materiały postdiagnostyczne, m.in. gry dydaktyczne, scenariusze zajęć, które będą wykorzystywane do pracy z uczniem. Ważnym elementem projektu będzie możliwość wykorzystania do procesu diagnostycznego aplikacji elektronicznej, która ułatwi diagnozowanie. Aplikacja elektroniczna będzie odpowiednikiem wersji papierowej opracowanych narzędzi diagnostycznych. Materiały postdiagnostyczne będą również w wersji elektronicznej. Diagnoza i postępowanie postdiagnostyczne będzie prowadzone w modelu bio-psycho-społecznym i zostanie kompleksowo zsynchronizowane z klasyfikacją ICF.
 
Szczegółowe informacje o projekcie znajdują się na stronie: www.wspieraniediagnozy.pl (strona była dostępna w okresie trwania projektu)
Copyright © 2024 UKSW Wszelkie prawa zastrzeżone
Informacja o ciasteczkach