

Projekt finansowany przez NCN w ramach konkursu Sonata 3. Numer grantu 2011/03/D/HS4/05358.
Projekt realizowany w Instytucie Psychologii UKSW, 2012-2015.
Kierownik projektu: dr Monika Mynarska
Podstawowym celem projektu jest lepsze zrozumienia zjawiska bezdzietności w Polsce. Dotychczasowe badania, prowadzone główne przez demografów i socjologów, koncentrowały się głównie na ograniczeniach i przeszkodach, jakie ludzie mogą napotkać w toku realizacji swoich pragnień rodzicielskich. Dużo mniej wiadomo na temat samych motywów i pragnień: jak rozwijają się w cyklu życia i jak przekładają się na faktyczne zachowania? Niniejszy projekt łączy dwie perspektywy – demograficzną i psychologiczną – aby uzupełnić naszą wiedzę w tym zakresie. Proponowane badania mają na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie: jak postawy i pragnienia (czynniki motywacyjne) kształtują ostateczną decyzję o braku potomstwa? Pierwszym celem szczegółowym projektu jest opracowanie polskiej wersji testu motywów rodzicielskich. Drugim, jest pogłębiona analiza procesu podejmowania decyzji, prowadzącego do bezdzietności u kobiet i mężczyzn (par) o różnym poziomie motywacji do posiadania dzieci.
Publikacje:
Wystąpienia na konferencjach:
Wyniki
Radości i obawy związane z rodzicielstwem
Jednym z najważniejszych celów projektu jest lepsze zrozumienie motywacji do posiadania potomstwa. Prawie 700 kobiet i mężczyzn, w wieku 30-39 lat, przebadanych zostało Kwestionariuszem Motywacji Rodzicielskich. Badania prowadzone były w całej Polsce, a osoby badane – w momencie badania – nie miały dzieci. Poniżej przedstawiono kilka najważniejszych wniosków z tych badań.
Badania potwierdziły, że wśród bezdzietnych Polaków i Polek dominują osoby, które chcą zostać rodzicami.
Na wykresie kolorem zielonym oznaczono osoby o wysokim poziomie motywacji rodzicielskich – osoby, które chcą mieć dzieci i dla których dzieci są bardzo ważne. Stanowią oni niemal 60% badanej grupy. Kolor czerwony i niebieski oznaczają odpowiednio osoby o średnim i niskim poziomie motywacji do posiadania dzieci.
Jak widzimy 15% badanych charakteryzowało się niskim poziomem motywacji rodzicielskich. Co ciekawe, nie było wyraźnych różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami.
Ważnym pytaniem, na które poszukiwaliśmy odpowiedzi było to, jakie radości związane z rodzicielstwem postrzegają nasi respondenci, a co budzi ich obawy? Oraz w jaki sposób te postrzegane radości i obawy wpływają na ich chęć posiadania potomstwa?
Osoby, które chcą mieć dzieci przede wszystkim doceniają radość i pozytywne emocje, które towarzyszą narodzinom i wychowaniu dziecka. Ważne jest dla nich to, że doświadczą wyjątkowej miłości w kontakcie z dzieckiem, że będą mogły tulić je, obserwować jak rośnie i rozwija się, bawić się z nim. Czynniki te były ważne zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn, jednak u Panów biorących udział w badaniu dodatkowo istotne okazały się bardziej praktyczne aspekty. Na chęć posiadania dziecka u mężczyzn w znaczący sposób wpływa to, że postrzegają oni dzieci jako „przedłużenie” ich samych (dzieci przejmą ich wartości, ich tradycje rodzinne, ich majątek) oraz to, że widzą oni w dzieciach źródło wsparcia na „stare lata”. Aspekty te były nieco mniej ważne – chociaż nie bez znaczenia – w przypadku kobiet.
Z kolei, największe obawy, które obniżały chęć zostania rodzicami u osób badanych, związane były z tym, jak wiele obowiązków i obciążeń przyniesie urodzenie się dziecka. Osoby, które charakteryzowały się średnią i niską motywacją do posiadania dzieci dostrzegały pozytywne aspekty rodzicielstwa, ale równocześnie obawiały się, że dziecko pochłonie ich energię całkowicie, nie zostawiając im czasu i sił na żadne inne aktywności. Dodatkowo, dla mężczyzn dość istotnym czynnikiem były obciążenia finansowe, związane z rodzicielstwem, a dla kobiet – trudność w pogodzeniu pracy zawodowej z macierzyństwem.
IBadania zostały przeprowadzone w roku 2013 we współpracy z firmą ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o./